Hieronder vind je meer informatie over de gang van zaken achter de campagne die The eNose Company, Zorgfunders en Oneplanetcrowd gezamenlijk gevoerd hebben.

September 2013 - mei 2014

In het najaar 2013 heb ik via het innovatienetwerk MedTech Partners de ondernemers achter the eNose Company leren kennen. Zij zagen al zeer snel de potentiële kracht van crowdfunding volgens in het mobiliseren van individuen die niet alleen willen investeren in het bedrijf, maar ook met kennis en netwerk verder willen helpen. Zij zagen ook de meerwaarde van de Zorgfunders filosofie om zoveel mogelijk gebruik te maken van bestaande netwerken en organisaties in de zorg om deze individuen te bereiken. Zij zijn met Zorgfunders het avontuur aangegaan om één van de eerste grote crowdfunding campagnes binnen de zorgsector voor te bereiden en te gaan uitvoeren. De afgelopen periode hebben we gezamenlijk twee klankbordsessies georganiseerd voor geïnteresseerde organisaties waarin de Zorgfunders filosofie in zijn algemeenheid en The eNose Company als concreet voorbeeld besproken. Daarnaast heb ik in de tientallen gesprekken die ik gevoerd heb met organisaties over Zorgfunders The eNose Company als concreet voorbeeld aangehaald.

6 juni 2014

De AeonoseTM campagne is van start gegaan met als doel minimaal €250.000 op te halen. De campagne eindigt op maandag 1 september 2014. Deze eerste week zal The eNose Company haar eigen relaties benaderen en Zorgfunders informeert de organisaties binnen haar netwerk. Daarnaast nodigt crowdfunding platform Oneplanetcrowd haar relaties uit via een nieuwsbrief voor een bijeenkomst op maandag 30 juni ’s middags in Amsterdam waar The eNose Company zich presenteert en meer informatie gegeven wordt over de achtergestelde converteerbare lening.

15 juli 2014

Inmiddels hebben we het eerste gedeelte van de campagne, voor de vakantieperiode, erop zitten. We hebben in diverse media aandacht gekregen rondom de start van de campagne. Zo is er melding van gemaakt onder meer op Skipr, Medicalfacts en het Financieele Dagblad. Verder hebben organisaties zoals de patiëntenorganisaties Leven met Kanker en Stichting Klankbord, Health Valley, MedTech Partners en de vereniging voor KNO-artsen die betrokken zijn bij hoofdhals-oncologie hun achterban via de website en nieuwsbrieven geïnformeerd. Ook is er een interview met als titel 'crowdfunding versnelt zorginnovatie' in de Zorgvisie geplaatst. Tenslotte is er een artikel opgenomen over de AeonoseTM in een media-uitgave over oncologie, welke verspreid is bij de Arts en Auto. Naast deze media-uitingen zijn optredens verzorgd bij een informatiesessie van Oneplanetcrowd, een bijeenkomst van MedTech Partners en een bijeenkomst van de Kamer van Koophandel Arnhem en Health Valley.

In de periode medio juli - begin augustus heeft de campagne qua uitingen en bijeenkomsten op een lager pitje gestaan vanwege de vakantieperiode. Wel hebben enkele gesprekken plaatsgevonden met relatief grote investeerders, waardoor begin augustus ongeveer 75% van het doelbedrag bereikt was

1 september 2014

Op 1 september is de crowdfunding campagne succesvol afgesloten met een stand van EUR 380.500. Hiermee is deze campagne één van de grootste crowdfunding campagnes tot nu toe in Nederland. Een belangrijk deel van het succes is de wisselwerking geweest van een uitstekend netwerk rondom de ondernemers en reuring rondom de campagne, onder andere door aandacht in Zorgvisie, het Financieele Dagblad en BNR Gezond. Wellicht nog belangrijker dan dit bedrag zijn gesprekken met geïnteresseerde ziekenhuizen en zorgverzekeraars in een stroomversnelling geraakt met hopelijk als effect dat deze innovatie daadwerkelijk versneld kan worden ingevoerd, indien nieuwe resultaten de initiële resultaten blijven bevestigen.

Hieronder vindt u een interview met Andre Elands, CEO van The eNose Company met zijn ervaringen ten aanzien van de crowdfunding campagne

 

Graag blijven we vanuit Zorgfunders de ontwikkelingen rondom The eNose Company volgen en zullen we hier regelmatig verslag van doen.

Terug