In deze nieuwsbrief besteden we aandacht aan de crowdfunding campagne van Jeroen Terpstra. Jeroen is psychiater en heeft de Diagnostische Camera ontwikkeld binnen de Geestelijke Gezondheidszorg. Verder geven we een korte terugblik op de succesvolle NLC crowdfunding campagne die tijdens de zomerperiode heeft gelopen en is er interessant nieuws te melden over The eNose Company die vorig jaar een crowdfunding campagne heeft gevoerd. Tenslotte staan we stil bij enkele ontwikkelingen rondom Zorgfunders.

Psychiater voert crowdfunding campagne voor zelf ontwikkelde Diagnostische Camera

JeroenHet Nederlandse bedrijf Haerst heeft de Diagnostische Camera ontwikkeld voor de Geestelijke Gezondheidsheids Zorg (GGZ). Initiatiefnemer is Jeroen Terpstra, werkzaam als psychiater binnen GGZ Centraal. Vanuit zijn praktijkervaring heeft hij de Diagnostische Camera ontwikkeld waarmee de non-verbale communicatie tussen cliënt en behandelaar goed kan worden vastgelegd.

Na enkele succesvolle pilots met de camera wil Haerst geld ophalen om de marktintroductie te versnellen. Haerst is een crowdfunding campagne gestart met als doel om minimaal 150.000 op te halen. Inmiddels is €63.500 geïnvesteerd. Maandag 9 november vindt van 20:00 - 22:00 in Baarn een informatiesessie plaats waarbij het mogelijk is om de ondernemers te ontmoeten en persoonlijk vragen te stellen. Aanmelden voor deze sessie kan via info@haerst.eu. Voor meer informatie over de campagne, ga naar de Haerst projectenpagina op Oneplanetcrowd.

NLC Ventures crowdfunding campagne zeer succesvol

NLC campagneverloop

Afgelopen zomer was het mogelijk om voor de eerste keer in Nederland via de crowdfunding campagne van NLC Ventures (http://www.nlc.nl) te investeren in een portfolio van zorginnovaties.

NLC helpt wetenschappelijke zorginnovaties naar de markt te brengen die de zorg kwalitatief beter en doelmatiger maken. Mede vanwege het gebrek aan ondernemerschap bij wetenschappers weten veelbelovende innovaties de markt vaak niet te bereiken. NLC koppelt een ondernemend team aan de uitvinder en gaat met elkaar / met elkaar gaan ze aan de slag om de innovatie daadwerkelijk naar de alledaagse zorgpraktijk te brengen. In ruil voor haar inspanningen wordt NLC samen met de uitvinder mede-eigenaar van de zorginnovatie.

NLC heeft in twee maanden tijd via crowdfunding €460.500 opgehaald bij ruim 100 investeerders. Met dit bedrag gaat NLC zes nieuwe zorginnovaties naar de markt brengen. Deze campagne is hiermee de meest succesvolle zorggerelateerde crowdfunding campagne tot nu toe in Nederland.

Mooie mijlpalen bereikt door The eNose Company

aeonose Ruim een jaar geleden heeft The eNose Company een zeer succesvolle crowdfunding campagne gevoerd en hierbij €380.500 opgehaald aan de hand van een converteerbare lening. The eNose Company heeft een apparaat ontwikkeld, de AeonoseTM dat aan de hand van ademanalyse eenvoudig en betrouwbaar bepaalde ziektebeelden kan vaststellen.

De ondernemers achter The eNose Company hebben niet stilgezeten, zoals de crowdfunders die hebben deelgenomen aan de campagne regelmatig kunnen lezen in de nieuwsbrieven die zij ontvangen. Het product en bijbehorende software zijn volledig onder handen genomen, CE gemarkeerd en volledig klaar om op grote schaal uitgerold te worden. Verder worden (vervolg)studies met veelbelovende eerste resultaten gedaan naar de werking van de AeonoseTM voor hoofdhalskanker, longkanker, borstkanker en tuberculose.

Afgelopen week is een overeenkomst gesloten met een investeerder voor een aanzienlijke investering. De crowdfunders die vorig jaar hebben meegedaan zijn inmiddels door The eNose Company benaderd met het aanbod om de converteerbare lening om te zetten in aandelencertificaten. Hierbij krijgen de crowdfunders die besluiten tot conversie over te gaan 30% korting op de waardering zoals deze met de investeerder is overeengekomen. Graag feliciteren we The eNose Company hierbij met deze mooie ontwikkelingen. Natuurlijk blijven we vanuit Zorgfunders de ontwikkelingen volgen en wensen we The eNose Company alle succes toe.

Overige ontwikkelingen binnen Zorgfunders

Mede vanuit de samenwerking die Zorgfunders is aangegaan met MedValue (http://www.medvalue.nl), een dochteronderneming van het Radboud UMC gericht op het uitvoeren van Health Technology Assessments, zijn we in gesprek met meerdere ondernemers achter zorginnovaties over een mogelijke crowdfunding campagne. Uiteraard blijven we u hierover informeren wanneer dit tot concrete campagnes gaat leiden.

Daarnaast hebben we een workshop verzorgd samen met The eNose Company tijdens het congres 'grensverleggende zorg', georganiseerd door de Rabobank voor haar relaties. Ook hebben we deelgenomen aan een paneldiscussie, georganiseerd door MedTechPartners tijdens het tweedaagse congres 'Technology for Health'. Beide bijeenkomsten hebben geleid tot meerdere interessante contacten.

Tenslotte zijn we er trots op actief te zijn als mentor binnen Rockstart Digital Health, een accelerator programma waarbij tien veelbelovende ehealth innovaties vanuit een uitgebreid netwerk ondersteund worden bij het maken van een een succesvolle doorontwikkeling. Voor meer informatie hierover klikt u hier.